Хранителен режим по време на кърмене

Вероятно сте чували старото твърдение, че трябва да „ядете за двама“ по време на бременността. Въпреки че това твърдение носи известна достоверност, Вие не бива да го приемате буквално. Научни изследвания доказват, че прекомерният прием на храна всъщност може да превърне гестационния диабет в диабет тип 2. Затова е важно хранителният Ви режим по време на кърмене да осигурява на тялото Ви това, от което се нуждае и то в умерени количества.

Правилата за спазване на здравословен хранителен режим, важат и за целия период на кърмене. В този период е необходимо да осигурите на тялото си всички хранителни вещества, които са му нужни, като спазвате здравословна и балансирана диета с голямо разнообразие на хранителни вещества. Докато сте в период на активно кърмене, Вие може да увеличите дневния си прием на храна с около 500 калории. В зависимост от теглото, което сте наддали по време на бременността, метаболизма и други физиологични фактори, Вие ще можете или да увеличите количеството приета храна, или съответно да го намалите. Слушайте се в признаците на Вашето тяло, за да може най-безопасно да преминете към даден хранителен режим. Хранете се, когато сте гладни или разделете храненията си на малки порции, но на по-често. Консултирайте се с Вашия личен лекар, ако страдате от загуба на апетит. Понякога, това може да бъде сигурен знак за постнатална депресия.

Какво точно означава „балансирана диета“?

Ключът към постигането на здравословна и балансирана диета се крие в разнообразието от хранителни продукти. С приемането на различни видове храна, вкусът на кърмата се променя. По този начин, бебето ще има възможността да привикне към различните вкусове храна, още преди да е започнало да се храни с разнообразието от твърди храни. Една балансирана диета се състои от натурални продукти, а не от индустриално преработени продукти, които не само притежават по-малко полезни хранителни вещества, но също така съдържат много вредни съставки като оцветители и овкусители. Видовете хранителни продукти, които ежедневно трябва да присъстват във Вашия хранителен режим, са следните:

  • Храни, които са богати на белтъчини, като меса с ниско съдържание на мазнини, яйца, риба (която не съдържа живак), млечни продукти и някои зърнено-бобови култури (боб и леща).
  • Пълнозърнест хляб и ориз, които са богати източници на нишесте.
  • Приемането на много плодове и зеленчуци. Особено важни са зеленолистните зеленчуци.
  • Храни, които са богати на калций, като млечни продукти.
  • Полезни мазнини, които се съдържат в ядки, авокадо, някои риби и в зехтин екстра върджин.
  • Приемането на много вода.

Продукти, които да отбягвате, докато кърмите.

Въпреки всеобщата препоръка за приемане на всякакъв вид хранителни продукти в умерени количества, приемът на някой вид храни е препоръчително или да бъде намален, или да бъде напълно изключен.

Консумирането на краве мляко може негативно да се отрази на организма на Вашето бебе, причинявайки му кожен обрив, подуване на корема и лицето, диария, повръщане и т.н. Без да подозирате, Вашето бебе може да има непоносимост към белтъка на кравето мляко. Ако се съмнявате, че Вашето новородено има непоносимост към белтъка на кравето мляко, обсъдете с личния си лекар възможността да спрете за известно време консумацията на краве мляко. Зорко следете дали гореспоменатите симптоми ще намалят през времето, когато сте спрели консумацията на краве мляко.

Докато сте в активен процес на кърмене, избягвайте приема на голямо количество кофеин. Препоръчителната дневна доза кофеин за кърмещите майки е 200 мг. Имайте предвид, че кофеинът присъства и в напитки като черен чай, енергийни напитки и в някои соди. Повишеният прием на кофеин може да направи Вашето бебе неспокойно и нервно, защото режимът му на спане ще бъде нарушен.

Докато кърмите, избягвайте редовният прием на алкохол, защото приетият алкохол достига до бебето Ви чрез Вашата кърма. Ако решите да изпиете чаша вино, най-добре го направете непосредствено след като сте накърмили своето бебе или сте изцедили кърмата си. Преди отново да накърмите своето бебе или да изцедите кърмата си още веднъж, уверете се, че поне 2 часа са минали от последния прием на алкохол. По този начин, Вие ще предоставите на организма си достатъчно време, за да се отърве от приетият алкохол, като същевременно ще предпазите своето бебе от нежелан индиректен прием на алкохолна концентрация.

Понякога може да забележите, че след като приемете билки или зеленчуци като лук, праз или боб, Вашето бебе получава повече спазми от обичайното. Ако това явление се появява всеки път след като сте яли въпросните зеленчуци, препоръчително е временно да ги премахнете от Вашия хранителен режим.

Ако сте свикнали във Вашия хранителен режим да присъстват определени билки, не е нужно да променяте хранителните си навици, при положение, че кърмачето Ви не показва признаци на стомашно раздразнение. Вероятно то вече се е приспособило към въпросните билки, още докато е било в матката Ви.